4) Quality Management InitiativesUnder the “Quality Policy on Patent Examination”, which constitutes the JPO’s fundamental principles of quality management, and the “Quality Management Manual for Patent Examination” (Quality Management Manual), the JPO has been engaging in the following initiatives in order to realize the utmost quality of patent examinations in the world. For more details, please visit the JPO website*4. (i) Quality Assurance Before sending applicants and agents documents by examiners regarding notices and decisions, etc., managers in the examination ofce check substantive and formal aspects of such documents for all cases. Examiners consult with other examiners in order to share search know-how and knowledge, etc., in order to curb search and decision discrepancies among examiners.(ii) Quality Verication Decisions and notices, etc. prepared by examiners are audited by quality management ofcers to check compli-ance and validity in terms of content and format before sending ofcial documents to applicants and agents. In order to ascertain various user needs, the JPO conducts interviews at informal meetings with businesses, accepts information provided in relation to individual cases, and expands the scope of user satisfaction surveys covering overseas users and small-scale users. [Figure 2-1-4] In August 2014, the JPO established the Subcommittee on Examination Quality Management, which consists of external experts, under the Intellectual Property Committee of the Industrial Structure Council of the Ministry of Econo-my, Trade and Industry, and has been implementing initia-tives in the quality management of patent, design, and trademark examinations, based on reports by the subcom-mittee.4)品質管理に関する取組品質管理の基本原則となる「特許審査に関する品質ポリシー」、「特許審査の品質管理に関するマニュアル」(品質マニュアル)の下、世界最高品質の特許審査の実現に向けて以下の取組を行っている。更なる詳細については、特許庁ウェブサイト*4を参照されたい。(ⅰ)品質保証 審査官による通知・査定等に係る書面について、出願人・代理人に発送される前に、審査室の管理職が実体面・形式面にわたり全件チェック。 サーチノウハウ、知識等を共有化し、審査官の間のサーチや判断の相違を抑制するため、審査官は他の審査官と協議を実施。(ⅱ)品質検証 審査官による処分等の判断及びその結果として作成される起案書の適否について、品質管理官が起案書発送前に監査を実施。 様々なユーザーニーズを把握するため、企業との意見交換会、個別案件に関する情報提供の受付、海外ユーザーや小規模ユーザーに対するユーザー評価調査の拡充を実施。[2-1-4図] 2014年8月から産業構造審議会知的財産分科会の下に、外部有識者からなる審査品質管理小委員会を設置しており、当該小委員会の報告を踏まえ、特許・意匠・商標の審査の品質管理における取組を実施。*4Englishhttps:www.jpo.go.jpeintroductionhinshitushinsaindex.html日本語https:www.jpo.go.jpintroductionhinshitushinsaindex.html54Chapter 1 第1章
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