4) Quality Management InitiativesUnder the “Quality Policy on Trademark Examination”, which constitutes the JPO’s fundamental principles of quality man-agement, and the “Quality Management Manual for Trademark Examination” (Quality Management Manual), which docu-ments the JPO’s quality management and its implementation system, the JPO has been engaging in the following initiatives in order to maintain and improve the quality of trademark examinations. Moreover, in March 2019, the JPO established quantitative goals for the quality of trademark examinations to be achieved in FY2019. For more details, please visit the JPO website*6.(i) Quality Assurance Before sending applicants and agents documents by examiners regarding notices and decisions, etc., managers of the examination ofce check substantive and formal aspects of such documents for all cases. Examiners consult with other examiners in order to share knowledge and to make prompt and appropriate decisions.(ii) Quality Verication Decisions and notices, etc., prepared by examiners are audited by quality management ofcers to check compli-ance in terms of content and format before sending rele-vant ofcial documents to applicants and agents. In order to ascertain various user needs, the JPO conducts interviews at informal meetings with businesses, accepts information provided in relation to individual cases, and implements user satisfaction surveys that also cover domestic users, agents of overseas users, and small-scale users. [Figure 2-1-15] In August 2014, the JPO established the Subcommittee on Examination Quality Management, which consists of external experts, under the Intellectual Property Committee of the Industrial Structure Council of the Ministry of Econo-my, Trade and Industry, and has been implementing initia-tives in the quality management of patent, design, and trademark examinations, based on reports by this subcom-mittee.4)品質管理に関する取組品質管理の基本原則となる「商標審査に関する品質ポリシー」、品質管理及びその実施体制について文書化した「商標審査の品質管理に関するマニュアル」(品質マニュアル)の下、商標審査の質の維持・向上を図るため、以下の取組を行っている。また、2019年3月には、2019年度に達成すべき、商標審査の質に関する定量目標を設定した*5。更なる詳細については、特許庁HP*6を参照されたい。(ⅰ)品質保証 審査官による通知・査定等に係る書面について、出願人・代理人に発送される前に、審査室の管理職が実体面・形式面にわたり全件チェック。 審査官の知見を共有し、迅速・的確な判断を行うため、審査官の間で協議を実施。(ⅱ)品質検証 審査官による処分等の判断及びその結果として作成される起案書の適否について、品質管理官が起案書発送前に監査を実施。 様々なユーザーニーズを把握するため、企業との意見交換会、個別案件に関する情報提供の受付、国内ユーザー、海外ユーザーの代理人、小規模ユーザーを対象としたユーザー評価調査を実施。[2-1-15図] 2014年8月から産業構造審議会知的財産分科会の下に、外部有識者からなる審査品質管理小委員会を設置しており、当該小委員会の報告を踏まえ、特許・意匠・商標の審査の品質管理における取組を実施。*5日本語https:www.meti.go.jppolicypolicymanagementjissityou-hyouka 201831fymokuhyou.pdf*6Englishhttps:www.jpo.go.jpeintroductionhinshitushinsaindex.html日本語https:www.jpo.go.jpintroductionhinshitushinsaindex.html70Chapter 1 第1章
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